Opera în contextul contemporan al spațiului estic

  • Rusia
  • 0
  • 10233 Views
  • 16 November 2016

Din punct de vedere cultural Federația Rusă reprezintă un etalon ce s-a impus pas cu pas în viața socială a Europei atât în plan literar cât și în plan muzical. Referindu-mă strict la muzica de operă, Teatrul Balșoi (Teatrul Mare) este încă o legendă, sub egida căruia și-au dat concursul nume de neuitat în istorie ca Feodor Șaliapin, Galina Visnevskaya, Olga Borodina, Maria Guleghina și mulți alții.

 Am ales să încep prin a pomeni de acesta deoarece de-a lungul timpului a fost inima vieții muzicale din Rusia, locul unde cei mai mari artiști ruși ai tuturor vremurilor și-au făcut ucenicia și de unde au plecat spre alte scene consacrate.

 Printre caracteristicile vocale ale cântăreților ruși se remacă o serie de particularități timbrale influențate în principal de climă. Referindu-mă strict la latura fiziologică a aparatului vocal, majoritatea vocilor de referință se remarcă printr-o culoare sumbră, pe suportului unei organicități robuste, timbrate de un soi de catifea armonică ce învăluie simțurile ascultătorului.

 În plan interpretativ însă, societatea și spiritualitatea rusească își face și ea simțită prezența prin contraste și extreme ce parcă mă duc cu gândul la imaginile lui Dostoievski, cel care nu umbla cu jumătăți de măsură. Transpus în plan muzical, un forte rusesc este un adevărat fortissimo, iar trecerea de la acesta la un piano expresiv se face deseori subito, brusc, după acumulări de expresie treptate, dar în același timp foarte intense.

 Această tendință înnăscută, dar în aceeași măsură dobândită din educație își face simțită prezența printr-un cânt dominat de o adevărată teorie a afectelor, pe baza unei tehnici vocale solide, robuste, marcate de proiectarea vocii în mască pe suportul unei coloane de aer de mari dimensiuni.  Cu ajutorul acesteia se pot realiza efectele dinamice speciale, ce sunt întâlnite la tot pasul în cadrul unei interpretări rusești, dar și mai pregnant în cazul lucrărilor în limba maternă. Prin intermediul vocalelor lungi și moi, aceasta pune la dispoziție mijloacele realizării unei paste vocale, a unui legato expresiv dificil de realizat în limba germană, spre exemplu.

Pe baza acestei scurte descrieri a tehnicii și expresivității rusești este foarte ușor de înțeles și explicat motivul pentru care aceștia sunt din ce în ce mai căutați în teatrele de operă din întreaga Europa, dar în special în zonă germană : Austria, Germania, Elveția.

 Printre cei mai cunoscuți soliști ruși ai ultimilor ani se numără Dimitri Hvorostovski, Anna Netrebko, Aida Garifulina, Olga Peretiatko, Julia Lejneva, fiecare evidențiindu-se printr-un stil propriu, dublat de vocile cu o timbralitate inconfundabilă.

 O oarecare migrație a cântăreților de operă ruși preponderent în spațiul german a început după anii ’90 și se datorează atât regimului politic, dar și nivelului de trai. Deși există o tendință de modernizare, de aducere a teatrului de operă în contemporan, cântăreții nemaibucurandu-se de reputația și respectul din secolul trecut, există încă o diferență foarte mare de onorariu, de până la  cinci  – șase ori între soliștii din spațiul estic și cei din vest.

 Din cauza acestui aspect, cântăreții din țările cu nivel de trai relativ scăzut, influențate de Federația Rusă reprezintă al un potențial foarte ridicat pe piață de muncă din vest, onorariile percepute de aceștia, cu excepția numelor consacrate, fiind la început mai mici.

 Sigur că și aici trebuie explicată diferența dintre organizarea internă a majorității teatrelor din est (structurate în sistem de repertoriu curent și spectacole lunare, cu soliști angajați să cânte toate rolurile din repertoriul teatrului, potrivite tipului de voce și plătiți cu o sumă fixă lunar) față de cele care lucrează prin intermediul agențiilor de impresariat și organizează spectacole în sistem de proiect – „teatrele staggione”, unde soliștii sunt angajați strict pentru rolul pe care îl interpretează în fiecare spectacol în parte și plătiți ca atare.

 De aici apare și diferența destul de mare de onorariu, în ambele cazuri de organizare a teatrelor, acestea fiind adaptate nivelului de trăi. Ca atare, perseverența și motivația unui tânăr cantăreț de a accede la un post de solist în spațiul vestic, sau cu atât mai mult, de a fi reprezentat de o agenție de renume prin intermediul căreia ar putea obține roluri în sistem de proiect este mult mai mare.

 Și cum succesul se bazează atât pe talent, dar într-o foarte mare măsură pe muncă, trebuie remarcat faptul că soliștii din spațiul rus au fost apreciați pentru rezultate deosebite datorate perseverenței acestora, provenită probabil tot din educație.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Russian Security Cannot be Anti-Russian

  • 0
  • 1776 Views
  • 15 March 2022

To reflect on the period where the world now finds itself, we propose the term “cold hot war”, as this period has significant differences from the classical notion of the “Cold war”. Within the framework of the old Cold War, military confrontation between the two superpowers was always indirect. “Proxy” conflicts only emerged between their respective allies, when there was an intersection of interests in various regions of the world, but these never happened direc

citește mai mult

Russian Leadership Changes: How it was, is and how it might be

  • 0
  • 1971 Views
  • 3 January 2022

Now that 2022 is finally here, it means Russia’s next presidential election is just two years away. The way has been paved for Vladimir Putin to run again if he chooses. The will he/won’t he? question is a favourite of pundits as is speculation of a potential or likely successor. Russia’s next leader will be immensely consequential, as will the time when he or she takes over.

It’s certainly possible that by the end of t

citește mai mult

Researchers from Six Countries Discussed the Challenges for International Psychological Security in the Context of the Use of Artificial Intelligence

  • 0
  • 23983 Views
  • 23 November 2020

On 12 November 2020, a panel discussion "Artificial Intelligence and International Psychological Security: Theoretical and Practical Implications" was held at St. Petersburg State University as part of the international conference "Strategic Communications in Business and Politics" (STRATCOM-2020).

The discussion was moderated by Konstantin Pantserev – DSc in Political Sciences, Professor of the St. Petersburg State University,

citește mai mult

Conferință despre Transnistria, 4 – 5 Martie 2022

  • 0
  • 1818 Views
  • 8 March 2022

Împlinirea a 30 de ani de la unul dintre cele mai dificile momente ale istoriei estului Europei a constituit temeiul unei conferințe științifice de prestigiu organizate în colaborare de către instituții de învățâmânt și cercetare din Chișinău, Târgoviște și București.

Conferința cu titlul „Războiul de pe Nistru din 1992: 30 de ani după...” a fost organizată de către Asociația Națională a Tinerilor Istorici din Moldova (ANTIM),

citește mai mult

Forcing the Correct Choice: Deterring Right-Wing Radicals and Preventing Threats to Nuclear Facilities in Ukraine

  • 0
  • 1564 Views
  • 7 March 2022

According to official statements by the Russian Federation, its army’s special military operation in Ukraine aims to both “demilitarize” and “denazify” the country. This operation is being carried out in a large state with a developed nuclear power industry, fairly powerful army (the largest in Europe outside of Russia and Turkey) and high firepower (22nd place in the world according to 2022 Military Strength Ranking (Global Firepower, 2022)). One of the primary o

citește mai mult

Azebaijan, cheia geostrategică a Asiei Centrale

  • 0
  • 21591 Views
  • 13 February 2018

După destrămarea URSS, Azerbaijanul a fost statul ex-sovietic care alături de    republicile Baltice a avut o dezvoltare constantă și durabilă. Desigur, aici pot fi adresate unele critici regimului de la Baku cu privire la democrație, care în opinia multor analiști este doar mimată la Baku. Însă faptul adevărat este că acest stat a reușit să își gestioneze eficient resursele de care dispune pentru a deveni o societate prosperă. I se atribuie Azerbaijanului etichet

citește mai mult

Malicious Use of Artificial Intelligence and Challenges for BRICS Psychological Security on International Forum “Russia and Ibero-America in a Turbulent World: History and Prospects”

  • 0
  • 573 Views
  • 17 October 2023

On October 5, within the framework of the VI International Forum “Russia and Ibero-America in a Turbulent World: History and Modernity” at St. Petersburg State University, two sessions of the panel “Malicious Use of Artificial Intelligence and Challenges for BRICS Psychological Security” were held under the chairmanship of Professor Evgeny N. Pashentsev.

citește mai mult

Presentation of “The Palgrave Handbook of Malicious Use of AI and Psychological Security” at international forum in St. Petersburg

  • 0
  • 599 Views
  • 17 October 2023

On October 4, 2023, as part of the international forum "Russia and Iberoamerica in a Turbulent World: History and Modernity", held at the School of International Relations of St. Petersburg State University, the presentation of the collective monograph "The Palgrave Handbook of Malicious Use of AI and Psychological Security" took place. The presentation was attended by the editor and co-author of the publication – DSc., professor Evgeny Pashentsev, leading researc

citește mai mult

Strategic Communication of Russia and China in BRICS under the Global Crisis: Challenges and Prospects

  • 0
  • 774 Views
  • 12 July 2023

Prof. Evgeny Pashentsev, a leading researcher at the Diplomatic Academy of the Ministry of Foreign Affairs of Russia presented June 29 2023 a paper at the international symposium on “Global Security Governance: Current Challenges and China’s Solutions” in Beijing.

Below we publish a summary of his paper there.

citește mai mult