Trilateralismul reprezintă unul dintre cele mai importante instrumente diplomatice pe care se bazează statul turc în atingerea obiectivelor sale de politică externă. Acest tip de format diplomatic își are bazele în interdependența economică și energetică pe care o promovează statul turc, în vecinătatea sa estică. Trilateralismul reprezintă instrumentul geopolitic care susține eforurile Turciei în a deveni un actor geostrategic influent în spațiul Mării Caspice și în Asia Centrală.
Prima și cea mai importantă dintre aceste Trilaterale inițiate și puse în practică de Turcia este reprezentată de formatul Turcia – Georgia – Azerbaidjan. Această trilaterală este cea mai consolidată și actualmente își are principiile de funcționare în baza Declarația de la Trabzon din 8 iulie 2012. Această declarație este un tratat semnat între cele trei state prin care acestea se angajază să susțină derularea și buna funcționare a proiectelor energetice, economice și politice deja implementate și de asemenea se angajează să susțină implementarea viitoarelor proiecte energetice, precum și sprijinirea reciprocă în organizațiile internaționale. Acest act a fost adoptat la prima reuniune trilaterală a miniștrilor de externe din cele trei state.
În cadrul acestei declarații este subliniată importanța dezvoltării Caucazului de Sud, regiune situată la intersecția coridoarelor de transport și comunicare dintre Est și Vest. De asemenea se evidențiază rolul destabilizator al conflictelor înghețate din respectiva regiune, iar patrimoniul istoric și cultural comun trebuie să reprezinte baza pentru o bună cooperare între aceste state. Mai bine zis diplomația culturală. Este evidențiat rolul major pe care îl au proiectele energetice, precum conductele BTE (Baku – Tbilisi – Erzurum) sau BTC (Baku – Tbilisi –Ceyhan), dar și rolul vital pentru transporturi pe care îl va avea calea ferată BTK (Baku – Tbilisi – Kars). Principalele organizații internaționale unde cele trei state se angajează să se susțină reciproc sau să aibe politici apropiate vizavi de acestea sunt: ONU, OSCE, OCEMN, NATO și UE. Totodată, aceste state se anjajează să susțină suveranitatea și integralitatea atât a Georgiei, cât și a Azerbaijanului. Promovarea dezvoltării viitoare a relațiilor în toate domeniile, în special în domeniul comerțului, energiei, transporturilor, financiar-bancar al mediului, prin intermediul proiectelor comune și a planurilor de cooperare și – dacă este necesar – prin intermediul unor mecanisme de cooperare trilaterale; reprezintă un alt obiectiv major al acestei Trilaterale.
Ca principal instrument de dezvoltare a relațiilor economice trilaterale, aceste state se vor baza pe TAG (Formatul Trilateral de Bussines Turcia – Georgia – Azerbaidjan). Este subliniată importanța constituirii unui mediu favorabil pentru investițiile străine directe, precum și imporțanța dezvoltării industriei turismului în toate cele trei țări. Domeniul agricol este unul în care cele trei țări se angajează să dezvolte cooperarea.
De asemenea, foarte important, cele trei state își afirmă susținerea pentru proiectele de transport de mari dimensiuni, precum TRACECA (Coridorul de Transport Europa – Caucaz – Asia), în cadrul politicii de restaurare a Noului Drum al Mătăsii, iar în acest context este scoasă în evidență importanța deosebită a BTK, care va avea ca extensie dezvoltarea portului internațional Baku la Marea Caspică. Trebuie spus ca acest coridor de transport prin Transcaucazia este cel mai scurt drum spre spațiul Asiei Centrale pentru Turcia. Cooperarea de succes deja existentă între Azerbaidjan, Georgia și Turcia, precum și importanța aprofundării acesteia cu scopul de a realiza noi proiecte de conducte care ar urma să transporte resurse energetice din Azerbaidjan și țările din Asia Centrală către piețele internaționale este un alt obiectiv prioritar al acestei trilaterale. Și nu în ultimul rând, cele trei părți s-au angajat ca începând cu 2012 să se întocmească un plan de acțiune la fiecare doi ani, pentru a se putea coordona mai bine acțiunile statelor implicate. Cam acestea ar fi cele mai importante puncte ale acestei Declarații.
Din punct de vedere geostrategic și geopolitic, această trilaterală Turcia – Georgia – Azerbaijan reprezintă pentru puterea de la Ankara cel mai fiabil instrument pentru ca Turcia să poată să consolideze dependența Azerbaidjanului și Georgiei de conexiunile cu spațiul europeanprin Anatolia, prin implementarea proiectelor energetice, iar pe lângă asta, Turcia are posibilitatea de a-și propaga foarte puternic influeța în Azerbaidjan și regiunea Mării Caspice prin intermediul căii ferate BTK.
Al treilea punct foarte important este reprezentat de consolidarea relațiilor economice, politice și culturale dintre cele trei părți, fapt ce arată foarte clar încadrarea acestei trilaterale în cadrul conceptului Strategic Depth, susținut de Davutoglu. De fapt, această trilaterală este singura formă diplomatică și politică unde Turcia este cu adevărat centrul de putere, care atrage și propagă din punct de vedere economic și politic influența în Transcaucazia și Marea Caspică. Prin această trilaterală, Turcia își asigură un coridor, chiar dacă nu foarte sigur din punct de vedere al stabilității, spre Marea Caspică, deoarece atât Georgia, cât șiAzerbaidjanul sunt la ora actuală foarte dependente de proiectele trilaterale implementate până acum – sau care urmează să se implementeze de acum încolo, vezi TANAP (Conducta Trans-Anatoliană).
Prin intermendiul acestei trilaterale, statul turc își asigură cooperarea cu Azerbaidjanul, prin intermediul Georgiei, face Georgia destul de dependentă de proiectele ale căror baze sunt Azerbaidjanul și Turcia, asigurându-și astfel disponibilitatea Tbilisiului în relații cu cele două state turcice. Asadar Turcia obține acea poartă de intrare (gatteway) – ca să folosesc un termen al savantului Saul B. Cohen – spre Azerbaijan și M Caspică, poartă de intrare pe care din punct de vedere economic o poate controla. Prin această trilaterală putem observa poziția consolidată a Turciei în Transcaucazia, din punct de vedere geo-economic.